Jak ugryźć product recruiting? Książki nie tylko dla początkujących.

Kiedy myślałam już, że zjem zęby (ku uciesze brytyjskich dentystów!) na sourcingu stricte technicznym, kompletnie przepadłam w świecie produktowym. I tak właśnie od jakiś pięciu lat param się poszukiwaniem i zatrudnianiem talentów budujących produkty, których świat zamiast wokół TDD, kręci się raczej wokół MVP, KPI, DAU itp.

Tutaj nic nie jest zero-jedynkowe

Wachlarz umiejętności, który prezentują szeroko pojęci produktowcy trudno zamknąć w systemie zero-jedynkowym. I to właśnie chyba ten aspekt mnie zafascynował najbardziej po latach zatrudniania programistów i liderów wyższego szczebla. PM-i, designerzy, product analitycy, UX-owcy wyróżniają się wyjątkowym połączeniem miękkich i twardych umiejętności, i jakże trudno uchwytnym "product sense".

  • Jak zweryfikować czy nasz kandydat posiada wyczucie produktowe?
  • Czy można się tego nauczyć czy może trzeba być urodzonym produktowcem?
  • Czego powinniśmy będziemy oczekiwać od product managera odpowiedzialnego za launch aplikacji w start-upie w trybie stealth?
  • Jakie doświadczenie będzie atrakcyjne dla tych zatrudniających analityków produktowych do dojrzałej organizacji budującej produkty na globalną skalę?

Im dalej zagłębiałam się się w temat, tym więcej pytań mnożyło się w mojej głowie.

Jak budować wiedzę produktową jako rekruter

Poza rozmowami z osobami odpowiedzialnymi za rozwój produktów, to co mi pomogło mi zrozumieć uniwersum ról produktowych w przystępny sposób są książki napisane przez liderów w swojej dziedzinie. Problemem nie jest brak specjalistycznych pozycji, ale ich nadmiar, dlatego pozwolę polecić sobie kilka tych, które wydają mi się znaczące dla rekruterów poszukujących prostego przekazu o pracy w świecie produktowym i pomocy w budowie ich "business acumen".


Do lektury zapraszam nie tylko rozpoczynających swoją przygodę z sourcingiem do zespołów tech product, bo poniższe pozycje książkowe stanowią uniwersalne źródło wiedzy biznesowej.


Książki na dobry początek


  1. Inspired: How to Create Tech Products Customers Love (Marty Cagan)


Książka, która leżała w biurowej biblioteczce i dosłownie sama wpadła mi w ręce. W zamyśle autora napisana dla ludzi już pracujących z produktem. Dzieło Marty Cagana świetnie oswaja ze światem Product Managementu, procesem tworzenia produktu w agilowym zespole oraz czym właściwie jest myślenie produktowe (“product thinking”). Casy z czołowych firm technologicznych dodają perspektywy. Czyta się przyjemnie, daje dużo podstawowej wiedzy produktowej, ale przede wszystkim pozwala zaprzyjaźnić się z branżową terminologią.


Marty Cagan wypuścił także kolejną książkę, tym razem o budowaniu relacji w zespole produktowym - "EMPOWERED: Ordinary People, Extraordinary Products". Tym bardziej warto zaglądnąć i do tej książki, ponieważ porusza także wątki rekrutacji z perspektywy ludzi budujących produkty w firmach technologicznych.


  1. The Design of Everyday Things (Donald Norman)


Klasyka z którą nie zawsze było mi po drodze. Kiedy po raz pierwszy raz podchodziłam do książki Donalda Normana poczułam się oszukana. Bo niby jak książka o klamkach (oczywiście jest to duży skrót myślowy!) ma być moim przewodnikiem po świecie UX? Ale jednak! Don Norman stworzył dzieło ponadczasowe. Autor biblii designu spopularyzował tworzenie produktów w oparciu o potrzeby użytkownika, a nie koniecznie tylko względy estetyczne, tworząc podwaliny współczesnego designu produktów cyfrowych.



  1. The Lean Product Playbook: How to Innovate with Minimum Viable Products and Rapid Customer Feedback (Dan Olsen)


Niby wszystko już napisano, ale The Lean Product Playbook to całościowe spojrzenie na proces budowy produktu łącznie z odpowiedzią zwrotną od jego użytkowników. Gro podręcznika kręci się wokół MVP, ale dla mnie, jako prostego człowieka-rekrutera, najciekawsze okazały się rozdziały o metrykach, AB testing oraz UX design. Wiedza produktowa w pigułce.


  1. Hooked: How to Build Habit-Forming Products (Nir Eyal)


W świecie social mediów wszyscy jesteśmy psami Pawłowa. Lata świetlne temu kiedy byłam jeszcze studentką psychologii, jedynymi mediami społecznościowymi jakie znaliśmy były jakże archaiczne teraz fora, ewentualnie Grono (czy ktoś poza mną je jeszcze pamięta?). Facebook dopiero startował jako uniwersytecki intranet, a o Naszej Klasie mieliśmy usłyszeć dopiero za kilka lat. Badań na temat wykorzystania mechanizmów psychologicznych w szeroko pojętych mediach było tyle co nic. Kiedy usłyszałam o tej książce, wiedziałam, że muszę ją przeczytać i nadrobić brakującą wiedzę.


Autor, Nir Eyal odsłania kulisy warunkowania behawioralnego w świecie technologii, które bezwzględnie wykorzystują produkty skupiające naszą uwagę i zaangażowanie. W studiach przypadku produktów (od Facebooka, przez Tindera po StackOverflow) autor wyjaśnia jak zachowanie i emocje użytkownika jest manipulowane w cyklu bodziec-reakcja, ale także jak można wykorzystać psychologię behawioralną do tworzenia cyklu zaangażowania użytkownika w dobrych celach.


Książka nie jest kolejnym podręcznikiem jak budować produkt w trybie lean, ale świetnie dopełnia wiedzę z zaplecza produktowego, dla tych raczkujących w branży, jak i starych wyjadaczy. 

Komentarze