Książki dla rekrutera na jesienne wieczory (2019)

Kiedyś już pisałam o książkach dla technicznego rekrutera, teraz pora na lektury delikatnie poszerzające horyzonty.  Wymienione przeze mnie pozycje sprawią, że nie tyle staniesz się lepszą wersją rekrutera, co lepiej zrozumiesz skomplikowany, otaczający nas świat. Bo przecież nie samym HRem rekruter żyje! Jeśli lubisz tak jak ja zatopić się w lekturze w czasie długich jesiennych wieczorów to raz, dwa zaglądnij do moich poleceń!





"DEBUGGING TEAMS: BETTER PRODUCTIVITY THROUGH COLLABORATION" BRAIN W. FITZPATRICK







Z pozoru książka dla programisty napisana przez programistów. A tak naprawdę jest to świetna pozycja dla każdego budującego karierę w firmie rozwijającej produkty IT, nieważne czy w startupie czy korporacji. Garść porad i dobrych praktyk okraszona jest historyjkami z życia autorów, doświadczonych engineering managerów z Google.

Książka napisana jest lekko i tak też się ją czyta. Mimo wszystko znajduje się w niej także miejsce na krytyczne i niezwykle trafne spojrzenie na funkcjonowanie zespołów i sposób zarządzania w firmach technologicznych.

"Debugging teams" szczególnie polecam przeczytanie rekruterom, którzy partnerują w procesie zatrudniania do zespołów IT. W przystępny sposób można zrozumieć dynamikę pracy w takim zespole, podłapać przydatne pojęcia ze świata technologii, a przy okazji nauczyć się jak być jeszcze bardziej produktywnym we własnym, rekrutacyjnym zespole, a nawet jak zostać (i czy w ogóle warto) managerem.

Tutaj kupisz tego ebooka.


"21 LESSONS FOR THE 21ST CENTURY" YUVAL NOAH HARARI



21 lekcji to druga, po "Sapiens" izraelskiego filozofa Yuvala Harari, którą przeczytałam. Ten zbiór jego przemyśleń podobał mi się chyba jeszcze bardziej - nieraz łapałam się na tym, że autor piszę właśnie o czymś co dotyczy mnie osobiście. Podejrzewam, że podobne uczucie może dotyczyć i inne osoby pracujące blisko świata technologi.

Harari w obrazowy sposób wyjaśnia kompleksowe zjawiska i odsłania intrygujące mechanizmy rządzące światem.  Być może nie zgadzam się z jego wszystkimi tezami, ale rozdział o przyszłości pracy i o tym jak social media w połączeniu z big data budują naszą rzeczywistość dosłownie mną wstrząsnął. Jeśli mielibyście przeczytać tylko fragmenty tej lektury, to polecam właśnie te dwa rozdziały.

Zgodnie z przewidywaniami Harari, rekruter (czy jakikolwiek inny podobny współczesny zawód) jako profesja nie zniknie jeśli tylko będzie wykonywał pracę lepszą niż maszyna. I tutaj kluczem do sukcesu już w niedalekiej mają być nie tyle ludzkie przymioty stawiające nas nad przeciętnym AI takie jak inteligencja emocjonalna czy empatia, ale umiejętność analizowania danych i wyciągania z nich wniosków. Po lekturze książki stwierdziłam, że może jednak wrócę do nauki SQL ;)


Tutaj możesz kupić ebooka.





"GRIT" ANGELA DUCKWORTH




Zawsze trochę bolał mnie fakt, że że nie posiadam jednej, wielkiej życiowej pasji. Najlepiej takiej, którą pielęgnuje się od dzieciństwa i można ją nazwać powołaniem. Wśród bliskich mi osób, są tacy, którzy mając 7 lat wiedzieli już, że chcą zostać na przykład programistami. I cierpliwie, krok po kroku przez całe swoje nastoletnie, a potem dorosłe życie zmierzali w tym kierunku. Ja nie miałam takiego szczęścia. Pasjonowała mnie sztuka, teatr, architektura, aż w końcu wylądowałam na psychologii, która nigdy nie była znowuż w centrum moich zainteresowań (szczególnie w pierwszych dekadach życia).



                                     Obejrzycie sobie TED talk z udziałem autorki książki

Po przeczytaniu książki Angeli Duckworth odetchnęłam z ulgą. Autorka przytacza wyniki badań pokazujące, że tylko garstce z nas będzie dana taka życiowa pewność. Większość ludzkości odnajduje swoje powołanie w bardziej prozaiczny sposób, powoli zakochując się w tym co robią, lub wręcz odwrotnie znienawidzona praca pozwala im odnaleźć ich życiową ścieżkę.

Słowem kluczem jest tytułowy "grit,  cecha charakteru. która moim skromnym zdaniem, w dużej mierze odpowiada za sukces w pracy rekrutera.

"Grit" to świetna lektura wskazująca na to co kształtuje sukces, jak możemy go rozumieć, dlaczego niektórym udaje się osiągnąć więcej, i czym właściwie jest talent.

Tutaj kupisz tego ebooka.


Komentarze